Monday, July 20, 2009

PIETRO GROSSI di Massimo Croce

scritto di Massimo Croce (musicista futurista) http://www.myspace.com/crocemassimo sul pioniere della musica elettronica in Italia, PIETRO GROSSI (1917-2002) http://www.pietrogrossi.org/index.htm:

Pietro Grossi

L'America, si sa, ha avuto il meritato privilegio,dagli anni '50 in poi, di guidare le avanguardie artistiche del secondo'900, e sostituirsi alla Francia nella ricerca di nuove forme di comunicazione estetica. Specialmente nella musica, personaggi legati alla sperimentazione di derivazione classica come John Cage, EdgarVarese, Alvin Curran e molti altri, hanno saputo trasformare la provocazione in nuovi contenuti e in nuovi percorsi. L'Italia, va detto, dopo il Futurismo non è che abbia prodotto grandi idee lasciandosi spesso trascinare dalle correnti d'oltreoceano (seppur con ottimi risultati). Tuttavia ci sono personaggi poco noti al pubblico che attraverso il proprio percorso hanno preceduto non di poco gli anni a venire. Pietro Grossi, musicista e ricercatore scomparso nel 2002, è stato uno di questi. Contestare all'inizio degli anni '60 il diritto di proprietà intellettuale e passare dalle composizioni per violoncello a quelle informatiche, sono salti che oggi ci fanno sorridere ma che allora hanno avuto un peso intellettuale ed estetico certamente rivoluzionario. Che poi non sia stato riconosciuto a dovere è un altro paio di maniche.
Ad egli si applica perfettamente la tesi, formulata nella Teoria Estetica di Theodor W. Adorno (1970), secondo cui, a differenza che in altre epoche, oggi chi fa arte non ha solo da creare la propria opera, ma insieme deve porre e discutere il problema dell'essenza stessa dell'arte. Secondo Grossi viviamo l'istante zero della musica,quell'istante zero in cui la musica tutta, grazie all'apporto tecnologico, si riformula e inizia un percorso nuovo del suo linguaggio: "La musica è giunta oggi a una radicale svolta della sua storia, della sua esistenza, del suo sviluppo. E' al suo istante zero".
Pietro Grossi trae dall'introduzione del computer in musica una serie di intuizioni dirompenti e rivoluzionarie. Fin dai primi lavori degli anni '60, contesta il concetto di proprietà intellettuale. Le opere elettroniche realizzate nel suo studio non sono a suo nome, ma a nome del gruppo S 2F M che in esso opera. Ogni opera elettronica è un lavoro collettivo per due ragioni principali:
1) i mattoni di partenza non sono creati ex-novo ogni volta dall'artista, ma sono materiale comune;
2) ogni nuova opera è spesso realizzata manipolando opere o parti di opere pre-esistenti.

E' però con l'avvento dell'elaboratore elettronico che il concetto di proprietà intellettuale viene completamente ridimensionato. L'opera non è un lavoro del solo artista chiuso nella sua torre d'avorio. E' una proposta: "Guardate cosa si può fare, fatelo". "Di conseguenza perde il valore d'opera d'arte da mostrare agli altri. Io non offro un'opera d'arte, offro un modo di operare, suggerisco un modo di lavorare".
Lo spirito è quello comunitario del software libero eaperto. Le nuove tecnologie se sinceramente intese non possono che portare alla fine delle vecchie concezioni. Nel mondo, in cui è possibile con la modifica di un solo semplice parametro creare nuova musica, produrre musica infinita, continuamente cangiante da oggi all'eternità, manipolare e intrecciare da archivi sempre più capienti le musiche di periodi lontani e vicini, cos'è oggi l'opera d'arte musicale? Grossi spera in un dibattito serio su questo tema. La sua ultima risposta è la scelta della homeart, con cui ha concluso il suo originale percorso di vita. "Ormai, io trovo, niente è più fatto per gli altri, quello che si fa finisce con noi. Una volta creata una struttura musicale, o anche visiva, quando sia stata compiuta e ascoltata, non ha più vita. Perché oggi se ne può fare subito un'altra, oltre tutto molto semplicemente. E allora mi chiedo quale sia lo scopo di farla sentire o vedere: forse solo quello di dire: guarda cosa puoi fare tu! Questa è l'home-art, arte creata da sé e per se stessi, oltre la sfera del giudizio altrui: non lo merita nemmeno un giudizio, perché può essere cambiata immediatamente: basta cambiar un numero e cambia tutto."
Lo strumentista, oggi, ha la stessa funzione di un secolo fa? Grossi ritiene di no. Nel 1972 arriva addirittura a vendere il suo violoncello. "Certe attività si esauriscono nel tempo per vari motivi. I limiti della manualità sembrano superati. In effetti, però oggi, non c'è nessuna organizzazione che abbia deciso, per esempio, di fare un'edizione delle sonate di Scarlatti con il computer e poi di venderle. Vengono bene e possono venire bene in tanti modi diversi, ma nessuno ancora si impegna in progetti del genere. Ci sono ancora tante remore, remore concettuali e culturali, che posso capire e giustificare, ma che non condivido."
Anche in questo caso Grossi non pretende di dare risposte definitive, ma si rende conto che bisogna ripensare le motivazioni, le ragioni che stanno alla base di certe attività umane.Quali sono le ragioni che portano a rieseguire oggi la musica del passato? Grossi non pensa che in futuro gli unici esecutori saranno macchine. Quello che ritiene fondamentale è che occorre riconsiderare in maniera critica la figura dell'esecutore.
Di fronte alla rivoluzione tecnologica, le istituzioni scolastiche devono trasformarsi. Già nel 1999 Grossi lamenta un ritardo: "anche per gli insegnati è giunto il momento di aggiornarsi, perché la funzione del docente sta cambiando". Evidenzia più linee guida su cui impostare l'educazione dell'avvenire: l'importanza di una migliore educazione dell'orecchio e del senso musicale. Le nuove tecnologie permettono, ad esempio, di educare a più sistemi scalari, a più tipi di temperamento.
Il computer permette di realizzare con una certa facilità strumenti virtuali in grado di eseguire scale non tradizionali ma acusticamente e percettivamente funzionali. Grossi pensa ad uno speciale ritorno a Pitagora, a un nuovo Rinascimento: ad una educazione tecnico scientifica dei musicisti dell'avvenire, ad una musica come applicazione sonora di forme matematiche, di sperimentazioni acustiche.Del resto una delle opere più famose di Grossi sono quei "Battimenti"che non sono altro che la presentazione sonora precisa e misurata del noto fenomeno acustico dei battimenti.
I temi sollevati dall'istante zero sono tantissimi e qui ho riportato solo alcuni dei più importanti.Grossi con le sue osservazioni ci obbliga a trovare nuovi fondamenti di tradizioni e pratiche accettate. Le domande che ci pone sono fin troppo attuali nella loro disarmante semplicità e portano inevitabilmente a chiederci: se i temi che Grossi solleva sono così importanti, perché oggi risultano ancora utopistici?
(alcuni passi sono tratti da un articolo di Luca Cartolari - http://www.altremusiche.it/)

Sunday, July 12, 2009

[SFIRE006] NRYY - Melancholy in the dark

NRYY - Melancholy in the dark (July 11, 2009)

N.R.Y.Y. (noise re yacky) has started again since 2008. The musical style is Experimental, including dark ambient, drone, harsh noise, Noise of Orient and metal. I think the method of doing communications that my ambient music is people all over the world. Please experience my philosophy and music. I want to compete with you if interested in me. For instance (split and compilation), Please do contact by all means.
More info and contact: http://www.myspace.com/nryy http://nryy.web.fc2.com/

This audio is part of the collection: SfintRecords Netlabel Artist/Composer: NRYY
Date: 2009-07-11 Source: SfintRecords Keywords: Experimental; Ambient; Noise; Drone; Harsh Noise
Creative Commons license: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0

Cover art by:
Vortex Images http://www.myspace.com/465532264

Sunday, July 5, 2009

[SFIRE005] Ezcaton / Tainted Corrosive Mist - Split

Recorded in march 2009
Project: Ezcaton born in Italy in November 2008 by Danilo Montagna (aka Arzt David Maiser, guitarist of KZ9). The target is create a noisy sound that stimulates human mind with distorted frequencies, that could be related to the various stadies of life (human, animal, vegetable, etc.) to reach the final consciousness: all is noise. In December 2008 comes out the first release: “Nekroanimals” as a limited CDr. Ezcaton is currently working on new releases. More info and contact: http://www.myspace.com/ezcaton
Tainted Corrosive Mist is a German one-man-drone'n'noise-project (except some collaborations and live performances) and exists since the beginning of 2008... Discography, shop and high-quality downloads at: http://www.taintedcorrosivemist.de/
More info and contact: http://www.taintedcorrosivemist.de/ http://www.myspace.com/taintedcorrosivemist
This audio is part of the collection: SfintRecords Netlabel Artist/Composer: Ezcaton / Tainted Corrosive Mist Date: 2009-07-04 Source: SfintRecords Keywords: Harsh Noise; Downtempo; Ambient; Experimental
Creative Commons license: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0
Notes
SfintRecords Netlabel http://sfintrecords.altervista.org/ http://www.myspace.com/sfintrecords
sfintrecords@gmail.com

Wednesday, July 1, 2009

[SFIRE004] ArtUnit - Roads Seldomly Traveled


SFIRE004] ArtUnit - Roads Seldomly Traveled (June 27, 2009)

Roads Seldomly Traveled is a 9 track album emphasizing diversity. From dark ambient to electronic, with splashes of harsh noise and in some cases combining the styles in one piece or track. As is in the style of ArtUnit, the case is always diverse possibilities, the abstract universal. ArtUnit strives to create material that fringes on the chaotic theory, often showing the beauty of the material by approaching it through total improvisation as the early masters before us did, the result is freeform, so that in the listeners mind it can interpret anything.

More info and contact:

This audio is part of the collection: SfintRecords Netlabel

Artist/Composer: ArtUnit Date: 2009-06-27 Source: SfintRecords Keywords: Experimental; Electronic; Noise
Creative Commons license: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0

[SFIRE003] Alfonso Tregua meets Zen Nihilistisch - The Cinematic Experiment


[SFIRE003] Alfonso Tregua meets Zen Nihilistisch - The Cinematic Experiment (June 20, 2009)



Lights down...

Beautiful from the start, it flows well into the second track as if it was just meant to be. Buoyant and spacious, like chocolate with bubbles in. A gorgeous minimalist taste experience, as a cinematic experiment. Something akin to watching a film with your eyes closed. Some visuals retain their apparent solidity and movement even so. A curious circumstance in transcendentalism. Very nice track, pushes all the buttons on the desk, just nicely. Il vetro deformante, flows and bubbles similarly, though simultaneously being a world apart. Epic sound manipulation. A very good combination of artistic endeavour for sure, deep calls to deep, and here we end up with deeper still, with positive disproportion.Something Strange Between The Trees, is an everlasting truth to a tale. It is always there, and makes me think of a novel called Flicker, wherein the black part of film was the effective aspect. The antithesis being the apotheosis. Totally believable that such a combinatory effect should arise from this musical meshing. The Escape is all the bustle you might expect from such a scene. That it seems it could go on forever appears succinctly logical and descriptive of the new human condition. Then, it is over and we are left with such a perfect set of End Titles, you don't want to stand and leave. You want to go through it all over again. That's got to be a good sign!



More info and contacts:






This audio is part of the collection: SfintRecords Netlabel


Date: 2009-06-20

Source: SfintRecords Keywords: Cinematic; Soundtrack; Ambient; Electronic; Experimental; Rock
Creative Commons license: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0



Art Cover by Vortex Images http://www.myspace.com/465532264

[SFIRE002] ZnCl - CAS number 7646-85-7


[SFIRE002] ZnCl - CAS number 7646-85-7 (June 6, 2009)



ZnCl (Zinc Chloride): a project by Zen Nihilistisch & CircumLiver è un composto corrosivo, pericoloso per l'ambiente. Zinc chloride is a skin and respiratory irritant;concentrated solutions are acidic and corrosive;dangerous to the environment and very toxic to aquatic organisms;causes burns to any area of contact; harmful if swallowed or inhaled; affects the cardiovascular system.


Profoundly atmospheric. Capable of seeping into your aural pores with a benefit, rather than being poisonous. Though fully able to disturb your environment, it is in a gainful, cerebral manner, with a soft but very strong energy. Well focused and poignant, and provocative enough to make you think twice, which is always a good thing. A nice vehicle for transporting an important message. Good formulae of creative expression. Slow, serene, and subtle enough to subliminally transfer meaningfulness. Literally mesmerising in places, lulling your senses into a receptive state. Brilliant sound and rhythm manipulation.

presentation by Ivan1984 -http://www.jamendo.com/en/user/Ivan1984)




This audio is part of the collection: SfintRecords Netlabel Artist/Composer: ZnCl Date: 2009-06-06Source: SfintRecordsKeywords: Avant-garde; Electronic; Experimental; Ambient
Creative Commons license: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0



[SFIRE001] Cometa - Ralph and Robert


[SFIRE001] Cometa - Ralph and Robert (May 30, 2009)
Cometa is a truly captivating artist of some considerable merit. Being able to create wonderful music and sound constructions in a very accomplished manner. He is able to capture many essences and feelings, in an emotive and touching way, being able to cope with the expression of moods and sensations over many genres, with an amazing ability to fuse everything from classical to electronic minimalism. As an artist, he is a very idealistic and philosophic human being, with a heart of gold. The latter being the best fusion that his musical expression can and does convey. I believe Cometa, the artist to be truly avant garde and at the vanguard of a musical revolution. Change through cultural means, is something I fully support and, in that sense, have a strong belief in that aspect of his beautiful creative ability.(presentation by Ivan1984 - http://www.jamendo.com/en/user/Ivan1984 )
Ralph and Robert
"Il teatro della ripetizione si oppone al teatro della rappresentazione, come il movimento si oppone al concetto e alla rappresentazione che lo riferisce al concetto. Nel teatro della ripetizione, si provano delle forze pure, delle linee dinamiche nello spazio che agiscono sulla mente senza intermediazioni e che la congiungono direttamente alla natura e alla storia, un linguaggio che parla prima delle parole, dei gesti che si elaborano prima dei corpi organizzati, delle maschere che vengono prima dei volti, degli spettri e dei fantasmi prima dei personaggi..."
Deleuze, G. Différence et répétition, Paris 1968
Dedicato a Raffaele e Roberto
An album of great evocative power to the voices and sounds. "Ralph and Robert" has a melody that enchants the mind and then leads to a possible catharsis. Alternate sounds that repeat inhibits thought (it is a bit hypnotic for instance) and other sounds in which, consequently, is free energy. A very vital event and characteristic of meditatio. Open, thus, sensitive vibration spaces where you can let your consciousness flow. Not only, presents a rhythmic variety able to touch a large number of internal connections. In fact you can even hear tribal rhythms. It's really a great song that strikes since first listen. The voices are very evocative and caress the mind. After hearing this song a sense of purity will find space in your mind and your body (10). "Streets of Suburbia" is a song of great beauty. It has an aesthetic ideal and thus creates a framework of realistic emotions of real life. Emotions that are inside us when we not pursue unnecessary ambitions. It's the song of being and not having. I find it wonderful(10). "Silence" is still immersed in this beauty. Time runs slow, the past is no longer your master and there is no movement toward the future. Only here with his silence. Is here now (10). "Fog" is like a return to the world around you. Watch the world and learn to have a pleasing softness. Inner space you have and this is the smoothness(10). "Touch Me" is an invitation to others to approach. It's a mysterious song that surprise in the second part. In the end you have the feeling of sharing(9). "I'am waiting" really expresses awaiting and impatience, calm and restlessness. But but a star shining, is the one of which has met its deep connection(9). Even the cover is significant. Friendship is crossed by the light.
angelo.secondini@gmail.com
This audio is part of the collection: SfintRecords Netlabel Artist/Composer: Cometa Date: 2009-05-30Source: SfintRecordsKeywords: Avant-garde; Electronic; Experimental; Ambient; Minimal
Creative Commons license: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0

Notes
SfintRecords Netlabel http://sfintrecords.altervista.org/

About Us

Who are we ? A bunch of idealists, visionaries, utopians.We are looking for new strategies that would allow intellectual and cultural survival of sensitive people.We hope and wish to see the damned city of the industrial music reduced to a heap of ruins, one new Gomorra. We are convinced of the beneficial effects of sharing and cooperating , we refuse the logic of competitiveness and profit and alike the utopians of XIX the century, we want to create a free men (musicians) community in a position of prefiguring through the sounds, a new world.It is no longer the time of mediations, a different future is coming. This Big Brother society has in mind, for all of us a future of darkness and silliness.The SfintRecords is meant for all those who believe in the possibility of promoting culture through the music media in order to fight the drift, to all those who believes in music as an art and not as a merchandise, to all those who are regardless of the system and do not want to be part of it.The SfintRecords is against any type of racism what so ever, every inspired sound that comes from a free expression is welcome, we are only asking to share the vision of the "Musical Revolutions".The SfintRecords promotes intellectual ecology with the aim to free brain area from detritus, sewages , dangerous drainages.To dismount those structures that are harming landscapes and preventing regular oxygen circulation.The SfintRecords is against intellectual corrosion with the scope to obtain neurones decontamination with the aim of a growing fertile land of creativity.The SfintRecords is a recovering house, is a health mental care center that recover patients but do not wish to insert them back in the system and as the ideological founders we are their patients. "We are well aware patients of the need of the treatments"(Presentation by Angelo Secondini aka Cometa)